воскресенье, 12 декабря 2010 г.

Investigație: Vrăjitoarele din Republica Moldova


Ce face o femeie când are un necaz sau, şi mai rău, când o rod îndoielile? Cu siguranţă aţi avut de-a face cu vreo prezicătoare măcar o dată, iar dacă nu, atunci probabil cineva apropiat le-a trecut pragul. Sondajele neoficiale, dar şi statisticele confirmă această ipoteză. Stella Jemna a încercat să afle de ce aleg femeile să meargă la ghicitoare.
Poveştile celor care ajung la ghicitoare parcă sunt trase la indigo. Deseori, se confruntă cu probleme cărora nu le pot găsi soluţii, iar odată ajunse la ghicitoare, li se spune că au farmece făcute, blesteme sau, eventual, duşmani. De obicei, una din soluţii e dezlegatul prin magie, care costă bani grei şi se sfârşeşte în multe cazuri cu datorii enorme şi acuzaţii de escrocherie.
Totuşi, puţini dintre cei cu care am discutat, inclusiv funcţionari publici, procurori, poliţişti, dar şi oameni din stradă, acceptă că fenomenul a căpătat anvergură şi reprezintă o problemă în Moldova.
Încă mai puţini au avut curajul să recunoască direct că au fost înşelaţi şi abia câţiva s-au adresat organelor abilitate.
Fetele ştiu de ce
Prima cauză care aduce femeile la uşa ghicitoarelor este necazul din dragoste. Relaţiile de familie, sănătatea sau afacerile stau la rând în listă.
Angela, o tânără din Chişinău, avea nevoie de un răspuns la problemele ei în viaţa afectivă, aşa că a mers la doamna Nina, din sectorul Buiucani. Contactele ei le-a găsit într-un ziar.
Odată intrată în locuinţa acesteia, a văzut o sumedenie de icoane atârnând pe pereţi. Acest fapt i-a dat Angelei încrederea că doamna Nina ar fi o femeie religioasă. A urmat un şir de întrebări, după care ghicitoarea i-a deschise cărţile de tarot şi Angela a auzit în mare parte lucrurile pe care tocmai le spusese.
Femeia i-a explicat că are farmece făcute, iar unica protecţie ar fi un talisman care costă 800 lei, şi care o va face fericită şi bogată. Pentru că fata avea la ea doar 50 de lei, n-a făcut altceva decît să plătească pentru şedinţă. 
Costul fericirii
O altă femeie cu care am vorbit este Veronica. La 3 ani de căsnicie, se confrunta cu tensiuni în relaţiile familiale, de aceea a apelat la o prezicatoare din Durleşti. Aici, acelaşi scenariu ca şi în cazul Angelei: un şir de întrebări, după care cărţile de tarot au arătat mereu farmece şi cununii legate.
Pare greu de înţeles cum ar putea avea cununiile legate o femeie care e deja căsătorită de ceva timp… Îndoelile Veronicăi s-au confirmat atunci când vrăjitoarea i-a cerut pentru dezlegări şi celelalte ritualuri suma de 3 000 de lei. Tânăra spune că n-a plătit…
Olga, în cel de-al treilea caz, este o femeie care lucrează de ani buni în calitate de contabilă. Cu toate acestea, spiritul practic nu i-a semnalat niciun pericol, ea căzând de două ori în plasa ghicitoarelor.
Avea 30 de ani când a început să creadă în superstiţii şi tot felul de vrăjeli, mai ales că nu era căsătorită. Acum are 36 şi tot nu şi-a găsit ursitul, deşi ghicitoarele i-au promis o căsătorie neîntârziată pe la 32 de ani. În toţi aceşti ani, a cheltuit peste 10 mii de lei pe ghicit.
Experienţa personală
Pentru a face un experiment, am mers la 5 ghicitoare prin Chişinău. Le-am ales aleatoriu dintr-un ziar de publicitate. Legenda la toate a fost că m-am despărţit de persoana dragă şi sufăr (deşi în realitate totul este în regulă).
Prima la care am fost era o doamnă de 35-37 de ani, care ghicea din priviri. În afara de mine, la coadă mai aşteptau circa 30 de persoane. După 4 ore de stat în rând, m-am pomenit faţă în faţă cu clarvăzătoarea.
Nu a folosit cărţi sau alte „unelte” şi nici nu m-a descusut despre viaţa mea. După ce i-am înşirat povestea lacrimogenă, am aşteptat să aud că „mi-i făcut”. Ghicitoarea însă a reacţionat contrar aşteptărilor, negând. Apoi, femeia a răspuns foarte repede la întrebările pe care i le-am pus.
Întrebările standard, pe care le-am pus şi următoarelor ghicitoare, au fost:
—Câţi copii voi avea? – Mi-a spus că trei. (n.a. acum nu am niciunul)
—Vârsta la care mă căsătoresc? – La 27-29 de ani. (n.a. încă nu am împlinit această vârstă)
—Câte căsnicii voi avea? – Una.
—Câţi ani voi trăi? – 86 de ani.
Nu puteam verifica dacă aceste răspunsuri sunt adevărate, dar am întrebat ca să pot compara cu răspunsurile celorlalte ghicitoare. 
Următoarea a fost o ghicitoare de etnie romă de la Buiucani. Ea ghicea în tarot. Auzind despre iubit, a confirmat ipoteza despărţirii şi mi-a atribuit diagnosticul de „singurătate în suflet”. Până aici, s-a prins în plasă. Chiar dacă n-a spus nimic despre dezlegat, detaliile pe care le aducea erau general aplicabile.
Totuşi, cu un lucru a nimerit, când m-a întrebat: „Cu televidenia, cu şi ai? Cu jurnalism cu şi ai, cu hârtii?“. Am recunoscut că lucrez cu multe documente (ceea ce e adevărat), însă am tăcut despre jurnalism, pentru a nu compromite experimentul.
La întrebările standard enumerate mai sus a răspus evaziv: despre copii mi-a răspuns că doar Dumnezeu dă copii şi ea despre aceasta nu vorbeşte. Cât despre vârsta la care mă voi căsători sau câţi ani voi trăi, n-a dat nicio cifră.
 Scenarii şi preţuri
 Celelalte două ghicitoare cu care m-am întâlnit ghiceau la fel în tarot. Ambele au stabilit că m-am despărţit de iubit, iar cauzele destrămării relaţiei ar fi farmecele. În urma „diagnosticului”, soluţia a fost invariabil dezlegatul. Una mi-a cerut 1.500 de lei, plus lumânări şi alte obiecte necesare magiei. Cealaltă, să-i las măcar 500 de lei ca să înceapă ritualul de rugăciuni pentru dezlegare.
La întrebările standard, doar una din şamance a avut un răspuns că voi trai până la 86 de ani (ceea ce a coincis cu cifra pe care am auzit-o la prima ghicitoare).
Pentru diversitate, am încercat şi ghicitul în cafea, în sectorul Ciocana al capitalei. Telefonul ei l-am pescuit tot din acel ziar de publicitate. Prezicerile ghicitoarei au fost mai mult deducţii logice decât vreo magie. La urmă, tot ce am înţeles de la ea a fost că din ghicit şi-a făcut o reparaţie modernă în apartament.
În total, experimetul cu cele 5 ghicitoare m-a costat 400 de lei – între 50 şi 100 de lei pentru fiecare şedinţă, bineînţeles fără dezlegat. Pentru procedurile de dezlegare ar fi trebuit să dau cel puţin 2.000 de lei.
Ce spune litera legii?
 Având în vedere numărul mare de înşelăciuni în acest domeniu, am apelat la poliţie pentru informaţii suplimentare. Însă ceea ce spun forţele de ordine e cel puţin surprinzător.
Vlad Ceban, şeful Poliţiei Criminale din sectorul Buiucani, ne-a spus că în experienţa sa, pe parcursul anilor 2001 – 2010, doar două victime au depus plângere împotriva ghicitoarelor. „În urma anchetelor şi a proceselor de judecată, păgubitelor li s-au întors banii”, spune poliţistul, însă nici vorbă de achitarea prejudiciului moral.
Experţii jurişti spun că există anumite prevederi ale Codului Penal (pentru escrocherie) şi Contravenţional (art. 263 şi 356) prin care falsele prezicătoare ar putea fi trase la răspundere.
 Publicitate „ocultă” şi nu prea
 Deşi serviciile prestate de ghicitoare sunt deseori dubioase şi la limita legalităţii, totuşi majoritatea ziarelor nu ezită să le publice anunţurile.
Cel mai mare ziar de publicitate din Moldova are chiar o secţiune aparte destinată acestor anunţuri. La solicitarea noastră de a oferi o statistică a numărului de anunţuri de-a lungul timpului, publicaţia a refuzat să ofere astfel de cifre, sugerându-ne să numărăm singuri.
Aşadar, am făcut o analiză comparativă, luând aleatoriu un număr al ziarului din martie 2007 şi altul din aceeaşi perioadă din 2010. Surprinzător sau nu, am constatat că numărul lor este în creştere. Dacă în martie 2007 această rubrică avea 24 – 28 de anunţuri, atunci în martie 2010 numărul lor a s-a dublat şi a depăşit cifra de 40.
 Totuşi, de ce alegem ghicitul şi nu psihologul?
 În pofida situaţiei legale obscure şi a mărturiilor de şarlatanie care încojoară acest „business” al ghicitului, totuşi publicul preferă să-şi asume riscul financiar caracteristic, decât să meargă la un psiholog profesionist. Dovadă sunt şi rândurile, uneori foarte mari, pe care le-am văzut la „cabinetele” clarvăzătoarelor.
 


6 комментариев:

  1. Elenae urit sa furi informatsia fara sa dai sursa..te-as sfatui s-o faci..Stella Jemna, autoarea acestei investigatsii

    ОтветитьУдалить
  2. Sursa: https://moldovacrestina.md/ce-spune-biblia-despre-ghicit-si-vrajitorie/

    Dumnezeu condamnă categoric ghicitul şi vrăjitoria

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Nu e chiar adevarat, in biblie apostolul Pavel spune ca proorocia e binevenita la Dumnezeu (putem in mod subiectiv sa afiliem proorocia cu ghicitul)

      Удалить
  3. Buna ziua vreau sama despart de soțul meu nul nul iubesc si vreau să mă despart

    ОтветитьУдалить
  4. Eram total ruptă când dragostea vieții mele m-a părăsit, a fost atât de greu pentru mine, aproape că am renunțat dacă nu pentru un prieten care m-a îndrumat către un vrăjitor foarte bun și puternic care a readus dragostea vieții mele în spațiu. de 3 zile, chiar acum iubitul meu ma trateaza cu atata dragoste si grija, nu stiu prin ce problema treci dar cu ce a facut DR DAWN pentru mine stiu ca te poate ajuta, nu ezita sa iei legatura cu el dacă ai nevoie de ajutor. Dr.DAWN
    De asemenea, este specializată în următoarele probleme:...
    1. Vraja de dragoste și recuperarea fostului tău.
    2. Vrajă sexuală și vrajă de fertilitate.
    3. Vraja succesului și vraja răzbunării.
    4. Vraja de protecție și vraja de divorț. îl poți contacta cu ușurință pe WhatsApp: +2349046229159 e-mail: dawnacuna314@gmail.com

    ОтветитьУдалить
  5. Am fost frustrat și devastat când soțul meu a cerut divorțul. Apoi l-am contactat pe Dr. DAWN, după ce am văzut o mulțime de mărturii despre modul în care Dr. DAWN a ajutat atât de mulți oameni să restabilească pacea în căsnicia și relația lor,
    De asemenea, am văzut cum a tratat diferite boli și a ajutat puțini oameni să trateze infertilitatea și am decis să-l contactez pentru ajutor,
    Mi-a promis că mă va ajuta când după ce i-am explicat totul, i-am oferit tot ce mi-a cerut și și-a făcut treaba, acum soțul meu mă iubește atât de mult și mă tratează cu grijă. Casa mea este atât de liniștită și plină de fericire, totul datorită doctorului DAWN,

    Contactați-l dacă în prezent aveți vreo problemă. El este WhatsApp: +2349046229159
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    ОтветитьУдалить